Voor de grote finale Disneyland Paris zijn 30ste verjaardag maakt de beroemde avondshow Disney Dreams zijn comeback. Vanaf 12 april kunnen gasten van Disneyland Paris deze magische ervaring, die dankzij nieuwe technologie nog spectaculairder is gemaakt, (her)ontdekken. Ben Spalding, die betrokken was bij het creëren van de show in 2012, keert nu terug als producer. Laten we dit buitengewone avontuur opnieuw beleven!
Wat weet je nog over het maken van Disney Dreams! in 2012?
De komst van Disney Dreams! was een revolutie! Vroeger boden we eenmalige nachtshows of seizoensthemashows aan. Dit keer was het doel om een permanent klank- en lichtspektakel te creĂ«ren, met alle nodige middelen. Grote hoeveelheden infrastructuur – videoprojectie en pyrotechnische apparatuur, lasers, lichten, waterstralen en mechanische onderdelen – moesten worden geĂŻnstalleerd voor Disney Dreams!, terwijl ze tegelijkertijd verborgen moesten blijven voor onze gasten. Het was ook nodig om ervoor te zorgen dat de operationele kant van de show op orde was, evenals het volledige beveiligingsnetwerk voor zowel gasten als onze Cast Members, en om de verschillende ingangen en de sluiting van Fantasyland te regelen. De hele organisatie van de dag van onze Cast Members en onze gasten moest op de schop. We hebben ook heel wat voorbereidende studies gedaan naar wind- en geluidseffecten om een spectaculaire ervaring te kunnen bieden en tegelijkertijd de impact voor onze buren te beperken. Het was ook een heel andere aanpak dan vroeger in de Verenigde Staten, waar ze enorme vuurwerkshows hadden die veel lawaai maakten. Disney Dreams! was echt op maat gemaakt voor Disneyland Paris. Het is niet zoals elke andere show. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het een pionier was en dat het vervolgens onze collega’s van andere Disney Parken inspireerde. Dankzij dit hebben we veel dingen geleerd die vandaag de dag nog steeds nuttig zijn voor onze nieuwe producties zoals Avengers: Power the Night.
Wat was uw rol destijds?
Ik was productiemanager en werkte samen met het Amerikaanse team: producer, Sayre Wiseman, creatief directeur, Steve Davison, pyrotechnisch ontwerper, Eric Tucker en technisch directeur, Chuck Davis. We werkten nauw samen met de makers van de hele media- en tekenfilmsectie, met name de artiesten van de Walt Disney Animation Studios onder leiding van Dave Bossert. De personages uit Disney en Pixar Classics moesten tot leven komen op het kasteel, daarom hebben we ze gevraagd om een aantal van hen opnieuw te ontwerpen, te beginnen met Peter Pan. We moesten durven!
Maar dat is niet alles. Disney Dreams! is een unieke mix van techniek en kunstzinnigheid, en we hebben veel nagedacht over het vinden van de juiste balans tussen de verschillende visuele effecten en de muziek, zodat toeschouwers volledig worden ondergedompeld in het verhaal. Disney Dreams! met Peter Pan en zijn schaduw als thema tussen de verschillende scènes.
Ik ben dol op Disney Illuminations en al onze nachtshows, maar om al deze redenen zul je begrijpen dat Disney Dreams! me nauw aan het hart ligt en ik kijk erg uit naar de terugkeer op 12 april!
Hoe is het idee van deze terugkeer ontstaan?
Eerst en vooral wilden we onze fans geven wat ze wilden. Overal op social media lees je berichten over Disney Dreams! een van hun favoriete shows. Zelfs degenen die het destijds niet konden zien, vroegen om het terug te komen, zodat ze het eindelijk “persoonlijk” konden ervaren! Het straalt een unieke magie uit. Iets heel sterks, dat is niet uit te leggen. Daarom willen mensen het ten koste van alles zien of nog eens zien… te beginnen bij mij!
Een van de magische momenten van de show is de verschijning van de ster op de top van het kasteel van Doornroosje.
Toen we aan deze show begonnen na te denken, dacht Steve Davison aanvankelijk aan een effect dat van de ene toren naar de andere zou zijn verplaatst, maar technisch gezien was het erg ingewikkeld. Het zou bijna nodig zijn geweest om midden in het park een extra toren neer te zetten om het te laten werken. Dus hebben we samen met onze teams een andere oplossing overwogen. We hebben een kraan met een korf geplaatst en een kwart ster opgehangen op de plek waar hij zou moeten komen aan het Kasteel om een lichtproef uit te voeren. We hebben hem aangezet op 70% van zijn capaciteit en dankzij de leds konden we hem op klaarlichte dag zien! Ik zat naast Steve en ik herinner me dat ik hem hoorde zeggen: “Winnaar, winnaar, kippenvel!” Dit betekende dat we de juiste oplossing hadden gevonden en van daaruit zijn we begonnen met het bouwen van de complete ster.
Het was een echte uitdaging om de ster in de hoogste toren van het kasteel te laten passen, omdat hij zo groot is. We moesten hem groter maken en uiteindelijk paste hij er een millimeter in. Het is verbluffend om deze ster uit het medaillon te zien komen. Het is nog steeds ongelooflijk.
De score van Joel McNeely is ook fantastisch!
Het is uitstekend. Het werd opgenomen in de beroemde Abbey Road-studio’s door een orkest van 90 muzikanten, een volwassenenkoor en een kinderkoor. We hebben het iets aangepast voor deze nieuwe versie van Disney Dreams!. Het was oorspronkelijk in stereo opgenomen, maar voor deze nieuwe versie hebben we een nieuwe 4.1-mix gemaakt. We verbeterden het geluidssysteem in het park door nieuwe luidsprekers toe te voegen en maakten van de gelegenheid gebruik om de ruimtelijke indeling op de hub en Main Street, VS te heroverwegen. Om dit te doen, installeerden we onze opnamestudio ter plaatse en werkten we ’s nachts met onze technici om dit te creĂ«ren nieuwe geluidservaring.
Maar dat is niet alles. Terwijl deze nieuwe versie van Disney Dreams! trouw blijft aan het origineel, heb je veel andere technische innovaties ingebouwd.
Absoluut. Ons doel is niet om Disney Dreams te veranderen! omdat het een magische show is die behouden moet blijven, maar het is om de technologie te verbeteren zodat het beter dan ooit is voor onze gasten!
Mapping of 3D-mapping is het belangrijkste ingrediënt van deze show. Hoe heb je het verbeterd?
Op dit moment veranderen we onze 12 videoprojectoren. We gebruiken dezelfde sinds 2012. Het was erg goede apparatuur, maar verbruikte veel elektriciteit. Maar omdat we altijd op zoek zijn naar manieren om minder te verbruiken, zijn we overgestapt op laserlampen. Ze zijn veel krachtiger en verbruiken tegelijkertijd veel minder energie. Ze geven ongelooflijk licht en het kleurengamma is ongeëvenaard.
We hebben ook onze mediaservers veranderd, d.w.z. de computers die de meer dan 60.000 3D-beelden beheren die op Kasteel van Doornroosje worden geprojecteerd.
Qua projecties heeft de show in de loop van de tijd verschillende versies gehad. Welke heb je gekozen?
We kozen voor de versie uit 2013, met clips van Brave en Lion King.
Wat is er nieuw op het gebied van verlichting?
Tot nu toe hadden we 10 skytracers op Disney Illuminations, de automatische lichten die de lucht verlichten, balletbewegingen maken en de top van het kasteel verlichten. We gaan dat verhogen naar 28! En hoewel het aantal is toegenomen, is het verbruik niet toegenomen. In feite is het precies het tegenovergestelde, omdat we nu laserlampen gebruiken, waardoor we slechts een derde van de energie verbruiken die we voorheen nodig hadden. En als het verbruik daalt, gaan de onderdelen langer mee en hoeft er minder gewisseld te worden. We winnen op elk niveau.
Licht betekent ook kleuren, vooral op de fonteinen.
Ons kasteel is natuurlijk het beste, en de installatie van fonteinen in de grachten leek ons vanzelfsprekend vanaf het ontstaan van Disney Dreams! Het was alsof ze vanaf het begin waren overwogen door de oorspronkelijke ontwerpers van het park! In de afgelopen 11 jaar hebben we de kleuren van onze fonteinen veranderd en verbeterd, wat betekent dat we elke fontein afzonderlijk moeten programmeren, omdat elke fontein zijn eigen lichtbron heeft. Het is een enorme klus die ook ’s nachts plaatsvindt. We hebben de waterschermen niet meer, die zijn tijdens de pandemie verwijderd. Dus alle projecties zijn op het kasteel.Â
En hoe zit het met lasers en pyrotechnische effecten?
We gaan het hele lasergedeelte van de show aanpassen en daar zijn we momenteel mee bezig. En voor het pyrotechnische gedeelte hebben we onze producten volledig opnieuw ontworpen. We hebben strikte regels waaraan we moeten voldoen, met regelmatige controles. We hebben daarom geschikte producten gekozen, waarvan 95% uit Europa komt, en met name uit Spanje, voordat ze door ons team hier in Frankrijk worden bereid. Onze pyrotechnische ontwerper werkte nauw samen met Matthieu Robin, de regisseur van de show, om de juiste kleuren te krijgen en ervoor te zorgen dat de flitsen goed in balans waren met de rest van de effecten en het tempo van de show. We hebben ter plekke getest om er zeker van te zijn dat de producten het best mogelijke resultaat geven, en we blijven dit onderdeel ontwikkelen voor onze komende shows.
Hoe worden repetities en tests ter plaatse uitgevoerd?
Zoals u weet, is het werk dat ’s nachts plaatsvindt, wanneer iedereen slaapt, en dat is enkele maanden geleden begonnen. We hebben een vrij ingewikkelde planning, gefaseerd, afhankelijk van de komst van de verschillende apparatuur. Het duurt tot 6 of 7 maanden om sommige items te vervaardigen en te installeren. We moeten dus rekening houden met deze deadlines bij het organiseren van onze testen.
Sommige Cast Members hebben, net als jij, al deelgenomen aan de eerste versie van de show. Wat vinden zij van de comeback van Disney Dreams! ?
We hebben meerdere technici die deelnamen aan de creatie van de show, en veel van de mensen die destijds in operaties werkten, maken nu deel uit van de ontwikkelings- en ontwerpteams voor toekomstige shows in Disneyland Paris.
We zijn allemaal zo opgewonden om Disney Dreams te zien! nogmaals, om deze unieke herinneringen te delen met de mensen die het hebben meegemaakt, en om het aan een hele nieuwe generatie gasten voor te stellen. We kijken er erg naar uit om de verschillende onvergetelijke momenten in dit verhaal opnieuw te beleven, zoals de scène van Rapunzel met de lantaarns. Als ik deze muziek hoor en deze beelden zie, word ik echt overweldigd door de emotie en schieten de tranen in mijn ogen.
Als je schaduw zou ontsnappen, naar welke tekenfilm zou hij dan gaan?
Ik denk dat het De Klokkenluider van de Notre-Dame zou zijn. Het is een fantastisch punt in de show. De muziek is buitengewoon en de animatie van Quasimodo die van toren naar toren springt op ons kasteel, alsof het de Notre-Dame is, is gewoon magisch. Bovendien staat de kathedraal nu meer dan ooit centraal in ons verhaal en is Quasimodo een krachtig symbool. Hij laat ons zien dat niets onmogelijk is, ongeacht de moeilijkheden. Dit is iets heel sterks dat we vaak in Disney liedjes tegenkomen, en het was precies in deze geest dat we Disney Dreams! hebben gemaakt. Het was een enorm en compleet gek project. Sommigen zeiden zelfs dat het onmogelijk zou zijn om het uit te voeren. Maar in plaats van ons tegen te houden, stimuleerde dat ons juist! En hetzelfde gebeurde op Avengers: Power the Night, dat momenteel wordt vertoond in het Walt Disney Studios Park. Deze energie en optimisme maken deel uit van onze cultuur en het is inderdaad hierdoor dat we shows creëren die ons voortdurend tot het uiterste rekken.