De reis door de creatie van de gloednieuwe spectaculaire shows in Walt Disney Studios Park gaat verder samen met twee kostuumontwerpers, Malika Sif en Isabelle Antoine. Hoewel ze hun expertise al bij vele verschillende projecten in Disneyland Paris hebben kunnen inzetten, zijn ze door deze productie bijzonder geïnspireerd geraakt. Hier is waarom… Isabelle, Malika, kunnen jullie wat vertellen over jullie rollen en professionele paden bij Disneyland Paris?
VIDEO Alice & The Queen of Hearts: Back To Wonderland:
Isabelle: Ik werk al veertien jaar als kostuumontwerper bij Disneyland Paris. Eerst werkte ik als assistent in het atelier voordat ik volledig kostuummaker werd – een ervaring waarmee ik me zowel met de technische als de creatieve aspecten van het kostuumcreatieproces heb kunnen bezighouden. Vandaag de dag bedenk ik kostuums die door zangers, dansers en allerlei soorten performers worden gedragen tijdens shows en speciale evenementen. Sinds een paar maanden ben ik druk bezig met het creëren van kostuums voor Alice en haar vrienden uit Wonderland, inclusief muzikanten. Ik moet zeggen, het is een fantastische reis geweest!
Malika: Wat mij betreft, wist ik al van kinds af aan dat ik kostuumontwerper wilde worden. Toen ik op zesjarige leeftijd Beauty and the Beast van Jean Cocteau op tv zag, dacht ik bij mezelf dat het geweldig zou zijn als ik kon helpen al die magie te creëren door kostuums tot leven te brengen. In 1993 kwam ik bij Disneyland Paris terecht als kleedster. Beetje bij beetje ben ik gepromoveerd tot assistent-kostuummaker, vervolgens kostuummaker en uiteindelijk kostuumontwerper! Mijn professionele reis is vrij ongewoon. Het is vooral gebaseerd op zelfstudie. Ik geloof echt dat als je gepassioneerd bent, je alles kunt bereiken! Disneyland Paris biedt onderdak aan meer dan 500 verschillende beroepen. Cast Members kunnen hun Disney-carrière in één rol beginnen en verschillende rolwisselingen meemaken gedurende hun professionele reis. Dat is echt ongelooflijk. Mijn hoofdproject als kostuumontwerpster is het ontwerpen van kostuums voor het hele Halloweenseizoen. Voor de show Alice & the Queen of Hearts: Back to Wonderland was ik echter verantwoordelijk voor het ontwerpen van kostuums voor de Queen of Hearts en al haar handlangers. Aan dit project werken was een waar plezier, want ik teken dolgraag kostuums voor schurken!
Jullie lijken allebei bijzonder enthousiast te zijn om aan dit project te werken!
Isabelle: Absoluut. Ten eerste omdat de sfeer van deze show zo anders is dan de sfeer van de vorige show waar ik aan werkte, TOGETHER: een Pixar Musical Adventure. Ik had me geen inspirerender project kunnen wensen! Deze show is een echt poprockconcert dat een spotlight zet op een grote verscheidenheid aan personages. Om de kostuums te ontwerpen, hebben we ons niet alleen laten inspireren door de originele animatiefilm, maar hebben we ook gebruik gemaakt van trends uit de hedendaagse cultuur, waardoor we moderne en creatieve stukken tot leven konden brengen. Dit project is echt uniek!
Malika: Dat ben ik helemaal mee eens. Ik heb nog meer plezier aan dit project gehad doordat we veel meer tijd hebben gekregen om het af te ronden. We zijn namelijk al in november 2022 begonnen. Daardoor konden we rustig nadenken over alle kostuums die we gingen ontwerpen.
Hoe zijn jullie op de kostuums van Alice en de Hartenkoningin gekomen?
Isabelle: Aan Alice is een “popster” en heel “schattige” persoonlijkheid gegeven. Elk detail van haar kostuum weerspiegelt haar vriendelijkheid. Tegelijkertijd is ze een tiener die klaar is om het leven te ervaren. Om ervoor te zorgen dat haar kostuum dit idee zou weerspiegelen, moest ik alle traditionele patronen herontwerpen. Terwijl het bovenste gedeelte van haar kostuum ongewijzigd blijft, is het onderste gedeelte voorzien van een uitbundig en asymmetrisch ontwerp met plooien, een combinatie van materialen, bloemenpatches en onderrokken. Alice omarmt volledig wie ze is, en dit zie je ook terug in haar schoenen die lijken op die van de huidige jeugd. Toch is er duidelijk een Disney-touch aan toegevoegd! Haar schoenen verwijzen ook naar het decor dat onze decorontwerper Olivier Dusautoir voor ogen had, met gras dat een deel ervan bedekt.
Malika: Voor de Hartenkoningin heb ik me laten inspireren door de geliefde animatiefilm van Disney, waarin historische elementen voorkomen zoals stijve jurken. Aan deze jurken heb ik meer volume toegevoegd, samen met disproportionele details, omdat personages van veraf gezien en herkend moeten worden. Nadat ik mijn inspiratiebron had gevonden, begon ik met het tekenen van een kostuum dat doet denken aan deze historische jurken. Toch heb ik er een vervormde vorm aan gegeven! Ik heb ook zeer moderne materialen en details toegevoegd, zoals hartenpatronen op haar kroon en op de door Marie Antoinette geïnspireerde borstplaat die haar bustier bedekt. Om de borstplaat tot leven te brengen, heb ik gebruik gemaakt van stukjes reflecterend plexiglas in rood- en oranjetinten. Dus wanneer het zonlicht op dit unieke stuk schijnt, zal het een adembenemend effect creëren. Ik kan niet wachten tot onze gasten het ontdekken! Haar outfit bestaat ook uit gele laarzen met zwarte strepen als een knipoog naar de afzetlint die je ziet bij Amerikaanse misdaadseries. Dit kleine detail dient als waarschuwingsbord met de betekenis: “Pas op! Gevaar!” Daarnaast heb ik de voorkant van haar hoepelrok open gelaten zodat haar laarzen nog beter zichtbaar zijn. Al deze elementen geven het personage een heel dramatisch aspect, terwijl ze er tegelijkertijd glamoureus uitziet. Haar stijlvolle voorkomen heeft me er niet van weerhouden om wat belachelijke details toe te voegen die perfect passen bij de persoonlijkheid van het personage. Zo heeft haar outfit ook pofmouwen en handschoenen versierd met nagels.
Door deze beschrijvingen van hun kostuums kunnen we al een enorm contrast voelen tussen beide personages.
Isabelle: Kostuums weerspiegelen de persoonlijkheden van de personages en dragen net als het decor en de podiumkunsten bij aan het vertellen van het verhaal. En Alice’s kostuum staat lijnrecht tegenover de outfit van de Hartenkoningin. Het is niet de eerste keer dat Malika en ik ons bezighouden met een “kostuumontwerpwedstrijd.” We hebben al eerder op een vriendelijke manier tegen elkaar “gestreden” (natuurlijk) in het kader van een andere show genaamd Disney Piraat of Prinses: Maak je Keuze! Ik laat je raden welk team Malika onder haar hoede had…
Piraten?
Isabelle: Precies!
Malika: Ik vind het leuk als de verhaallijn gebaseerd is op uitdagingen, en personages en het publiek worden uitgenodigd om partij te kiezen. Dit is iets wat mensen doen. Bovendien is dit een subtiele manier om goed en kwaad af te beelden. Ik geloof dat schurken veel gevoelens verbergen achter hun ondeugende gedrag. In vergelijking met hen lijken andere personages misschien wel saai (zei ze terwijl ze Isabelle een knipoog gaf).
Isabelle: Oneens! Alice heeft een sterke persoonlijkheid, en dat bewijst ze door de liedjes die ze zingt en het kostuum dat ze draagt. Zie je, Malika en ik zijn al aan het “strijden tegen elkaar!” (zei ze lachend) We steunen allebei twee verschillende teams, maar het publiek zal het laatste woord hebben. We zullen zeker goed op de afloop letten!
Hoe ben je op de kostuums van de andere personages gekomen?
Isabelle: Voor de Gekke Hoedenmaker had ik de verschillende kostuums in gedachten die het personage op het scherm draagt, maar we moesten echt out-of-the-box denken en onze eigen versie creëren! Omdat ik dezelfde kleuren gebruikte als die in de kostuums uit de film van 1951, zal het personage een groene outfit dragen. Maar omdat zijn gedachten echt… warrig zijn, stelde ik me een kostuum voor gebaseerd op het contrast tussen rechte lijnen en rondingen. Terwijl zijn schoenen en jasje rechte lijnen hebben, sieren rondingen andere delen van zijn kostuum. Zijn outfit is grillig! Wat zijn hoed betreft, wilde ik dat hij op een garenklos leek, wat een symbool is voor hoedenmakers en naaisters! Zo lijkt de bovenkant van zijn hoed op de rand van een klos waar naalden in kunnen worden gestoken. Daarnaast verwijst zijn kostuum ook naar meetlinten. Elk detail is uiteraard vervormd om de persoonlijkheid van het personage weer te geven!
Malika: Van mijn kant heb ik vooral gewerkt aan de kostuums van de speelkaarten, die doen denken aan de hiphopbeweging, de moderne samenleving en generatie Z. Hun ontwerp is gebaseerd op een ongekende aanpak. We hebben er dan ook veel plezier mee.
Welke maatregel hebben jullie genomen om ervoor te zorgen dat de kostuums perfect zijn aangepast aan de verschillende categorieën professionals die op het podium zullen optreden, waaronder zangers, dansers en acrobaten?
Malika: Bij alles wat we doen houden we rekening met technische vereisten. Het welzijn van onze Cast Members – of ze nu op het podium staan of in de Disney Parken of Hotels – staat bij ons bovenaan de prioriteitenlijst. Wanneer we beginnen met het ontwerpen van kostuums voor een show, denken we meteen aan de seizoenen waarin de voorstellingen zullen plaatsvinden om rekening te houden met temperatuurwisselingen. Als Alice & the Queen of Hearts: Back to Wonderland in première gaat, is het weer nog wat koud. Dan worden de dagen geleidelijk aan zonniger. Onze performers zullen hun normale kostuums dragen, samen met body’s gemaakt van dikke materialen voor de winter en dunne materialen voor de zomer.
Isabelle: Bij het ontwerpen van kostuums zorgen we er ook voor dat we voldoen aan alle veiligheidsregels. Daarom hebben we echt veel aandacht besteed aan het ontwerp van schoenen, vooral wat dansschoenen betreft. Het podium waarop ze zullen optreden is heel anders dan de houten podia die je in theaters ziet. We moesten aangepaste schoenen vinden, want het podium is gigantisch. Om een levendige ervaring te bieden, zullen de performers in alle richtingen moeten rennen! Daarom moeten we, om hen in staat te stellen alles te geven, rekening houden met hun welzijn en veiligheid. Daarom hebben we sneakers opnieuw uitgevonden, waardoor we uiterst moderne schoenen hebben gecreëerd die ook de persoonlijkheden van de personages weerspiegelen. De term “kostuum” omvat alle stukken die van top tot teen worden gedragen, en we hebben ervoor gezorgd dat we evenveel aandacht besteedden aan elk detail, zodat de hele outfits perfect konden zijn, zowel visueel als technisch.
Naar aanleiding van dit podium en zijn decor, kun je ons meer vertellen over je samenwerking met Olivier Dusautoir, de decorontwerper voor de show?
Isabelle: We hebben meerdere keren met hem samengezeten om te praten over het visuele aspect van het podium en hoe we alle kostuums in deze ongeëvenaarde setting konden integreren. Zodra we aan een kostuumcreatietraject beginnen, moeten we nadenken over de verschillende interacties die zullen plaatsvinden tussen de personages en de technische elementen van het podium. In deze show zullen bloemen interacteren met enkele bewegende decorstukken. Daarom moesten we samen met Olivier werken om technische elementen in het kostuumontwerp te integreren. Alles moet perfect in harmonie zijn! Acht bloemen zullen tot leven komen op het podium. Elk van deze bloemen heeft een spanwijdte van 2,60 meter! Naast adembenemend te zijn, zal het gecreëerde effect perfect passen in het decor dat hij zich heeft gedroomd!
Daarom is het ook zo belangrijk om samen te werken met leveranciers.
Isabelle: We werken met bedrijven en getalenteerde ambachtslieden, die ons met name helpen bij de ontwikkeling van materialen. Bijna alle materialen die voor deze show zijn gebruikt, zijn speciaal ontwikkeld om aan onze unieke behoeften te voldoen. Onze kostuumontwerpworkshop is net als een onderzoekslaboratorium. We proberen altijd nieuwe dingen uit door samen te werken met onze leveranciers. Soms zijn de materialen die we vinden perfect geschikt, maar soms ook niet, dus moeten we nieuwe oplossingen bedenken. Het is fantastisch om te kunnen samenwerken met mensen die nieuwsgierig zijn en elke uitdaging aan durven gaan! Ik moet toegeven dat we in Frankrijk het geluk hebben om samen te werken met partners die niet aarzelen om met ons mee te gaan op productie-avonturen die soms ingewikkeld zijn en zich over lange perioden uitstrekken, maar uiteindelijk slagen we er altijd in om grenzen te verleggen, en dat is zo waardevol! Voor dit specifieke project werkten we met name samen met het atelier FBG 2211, een bedrijf dat uitblinkt in het verwerken van technische materialen zoals neopreen in kostuumontwerp en ons hielp deze adembenemende bloemen tot leven te brengen met kilometers geplooid voile-weefsel dat aan elkaar werd genaaid.
Malika: We zijn altijd op zoek naar nieuwe leveranciers. Om bijvoorbeeld het stuk plexiglas te creëren dat een deel van het kostuum van de Hartenkoningin bedekt, stapten we uit de modewereld en deden we een beroep op een bedrijf dat architectuurmodellen ontwerpt met heel specifieke materialen. Dit bedrijf werd ons aangeraden door onze partners van het atelier Bas et Hauts, met wie we samenwerkten voor TOGETHER: a Pixar Musical Adventure. Deze samenwerking was totaal onverwacht, zowel voor hen als voor ons, maar we hebben allemaal genoten van het ontdekken van nieuwe dingen. Ik vond deze kans om onze kennis te verbreden en samen te werken echt fascinerend. Ik streef ernaar om lokale bedrijven zoveel mogelijk bij onze projecten te betrekken.
Isabelle: We hebben het geluk dat we in zo’n creatief vakgebied werken. Voor de hoeden van de personages gebruikten we materialen die we nog nooit eerder hadden gebruikt. We werkten samen met het atelier Blin & Guilhem dat unieke manieren ontwikkelde om bepaalde soorten schuim te bewerken, waardoor we de ongelooflijke helmhoed van het Witte Konijn en de hoofdtooi van de Rups konden creëren. Met behulp van deze methoden konden we de hoeden volume geven, waardoor er grappige en zeer innovatieve hoofddeksels ontstonden!
Gasten zullen deelnemen aan een nooit eerder vertoonde ervaring in Disneyland Paris!
Malika: Ik geloof echt dat deze nieuwe show aantrekkelijk zal zijn voor een nieuwe generatie gasten. Disney-ervaringen moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom moeten we altijd nieuwe manieren vinden om verhalen te vertellen. Open-mindedness is essentieel. Naar mijn mening zal Alice & the Queen of Hearts: Back to Wonderland een succesvolle show worden die alle generaties graag willen komen zien.
Isabelle: Matteo nam ons mee op zijn creatieve reis en nodigde ons uit om de status quo te veranderen. Hij liet ons onze wildste ideeën de vrije loop! Ik ben het helemaal eens met Malika – deze show verlegt de grenzen van entertainment in Disneyland Parijs, en ik hoop echt dat onze gasten hem zullen waarderen. Ik heb alle reden om te geloven dat dit zo zal zijn!